جی‌تی دوست‌داشتنی! نگاهی بر یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین کلاس‌های خودرویی

جی‌تی دوست‌داشتنی! نگاهی بر یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین کلاس‌های خودرویی

می‌توان گفت خودروهای گرند تورر در رده اتومبیل‌های اسپرت قرار می‌گیرند و برای رانندگی طولانی و پرشتاب به همراه امکانات لوکس طراحی شده‌اند. این خودروها که عموما دیفرانسیل عقب و موتور جلو هستند، دو یا چهار صندلی دارند و از سبک طراحی کوپه بهره می‌برند.

آن‌طور که «سام داوسون» در کتاب «بهترین خودروهای جی‌تی دنیا ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۳» اشاره می‌کند، خودروهای این کلاس ‌باید از پیشرانه‌ای بهره ببرند که قادر باشد در رانندگی با سرعت بالا بدون خرابی و کاهش قدرت فعالیت کند؛ به‌علاوه باید فضایی در نظر گرفته شود تا حداقل دو نفر با چمدان‌های خود مسافرت کنند. همچنین کابین و بدنه باید طوری طراحی شود که همه‌چیز در دسترس راننده باشد. در این کتاب به مسائل فنی نیز اشاره شده و در قسمتی می‌گوید که شاسی و سیستم تعلیق باید هندلینگ و فرمان‌پذیری مناسبی ارائه دهند و دست‌اندازهای جاده را خنثی کنند.

نخستین جی‌تی تاریخ

اگر بخواهیم از پیشینه خودروهای جی‌تی سخن بگوییم، باید به اواخر دهه ۱۹۲۰ سفر کنیم، به ایتالیا؛ جایی که برای نخستین‌بار و در یکی از محصولات آلفا رومئو از عبارت گرن توریزمو استفاده شد اما این خودرو یک «جی‌تی» واقعی نبود. آلفا رومئو ۶C 1750 گرن توریزمو را می‌توان خودرویی با قابلیت استفاده در مسابقه و جاده دانست که در رقابت‌های مختلفی به پیروزی دست یافت. طراحی این خودرو را «ویتوریو جانو» بر عهده داشت؛ کسی که بعدها با همکاری در پروژه لانچا توانست سهم مهمی در تولید نخستین خودروی جی‌تی داشته باشد.

«لانچا آئورلیا» یک سدان تیپیکال ایتالیایی بود که زیر نظر ویتوریو جانو طراحی و تولید شد و در تابستان سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹) به بازار آمد. لانچا که در آن زمان جزو برندهای پیشرو در صنعت خودرو شناخته می‌شد، تصمیم گرفت براساس همین مدل نسخه اسپرت و خاصی را تولید کند؛ به همین جهت شرکت پینین‌فارینا را استخدام کرد و نتیجه این همکاری در نمایشگاه خودروی تورین سال ۱۹۵۱ با نام «B20 گرن توریزمو» معرفی شد. به گفته جاناتان وود و سام داوسون از تاریخ‌نگاران صنعت خودرو، B20 گرن توریزمو را می‌توان به‌عنوان «نقطه آغاز خودروهای گرند تورر» در نظر گرفت.

پس‌ازآن و در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۵۲، ثمره تلاش دو طراح ایتالیایی با نام‌های «لوئیجی راپی» و «دانته جاکوزا» در قالب خودرویی با نشان فیات رونمایی شد. Otto Vu که با همکاری شرکت کورسی‌سازی «زاگاتو» به تولید رسید، جزو نخستین خودروهای جی‌تی ایتالیایی بود که توانست با پیروزی‌های متعدد خود در رقابت‌های مختلف، به فراگیر شدن این کلاس خودرویی کمک شایانی کند. شاید اگر Otto Vu نبود، هرگز نمی‌توانستیم شاهد تولد مرسدس بنز ۳۰۰SL و فراری ۲۵۰ GTO باشیم؛ خودروهایی که هر یک به سبب نوع طراحی خاص‌شان و قیمتی که امروزه پیدا کرده‌اند، از اسطوره‌های صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌روند.

 

تاریخچه مختصر خودروهای جی‌تی

۱۹۲۹

آلفا رومئو ۶C 1750

نخستین خودرویی که پسوند گرن توریزمو داشت و توانست در رقابت «میله میا» ۱۹۳۱ به پیروزی دست یابد. همچنین سال بعد نیز نسخه سوپرشارژ آن با پسوند «جی‌تی کمپرسوره» به مقام اول رسید.

 

۱۹۵۱

لانچا آئورلیا B20 GT

اولین خودروی تولید انبوه جی‌تی که ابتدا با همکاری شرکت کورسی‌سازی گیا و ویوتی تولید شد اما درنهایت پینین‌فارینا مسئولیت تولید قطعات آن را بر عهده گرفت و تغییراتی در طراحی آن ایجاد کرد.

 

۱۹۵۴

مرسدس-بنز ۳۰۰SL

گرچه فناوری‌های به‌کاررفته در این خودرو شگفت‌انگیز است و می‌توان آن را چند دهه جلوتر از زمان خود دانست اما چیزی که به ۳۰۰SL  کاراکتر خاصی بخشید، درهای خاص Gullwing یا «بال پرنده‌ای» آن بود.

 

۱۹۵۶

فراری ۲۵۰

در بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۴ در سبک‌های مختلف بدنه از جمله برلینتا، کابریولت و کوپه تولید شد و نسخه GTO آن را می‌توان جزو مهم‌ترین ساخته‌های تاریخ فراری دانست.

 

۱۹۶۱

جگوار تایپ E

این خودرو که به گفته انزو فراری، «زیباترین خودرویی است که تابه‌حال ساخته شده» در اواسط دهه ۱۹۵۰ به سه قهرمانی متوالی در رقابت‌های بیست‌وچهارساعته لمان دست یافت.

 

۱۹۶۷

مازراتی گیبلی

طراحی اولین نسل گیبلی با کد اتاق AM 115 و شاسی لوله‌ای از طرف جورجتو جوجارو (موسس ایتال‌دیزاین) در شرکت گیا انجام شد. درمجموع بیش از هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسید.

 

۱۹۶۷

تویوتا ۲۰۰۰ GT

یکی از معدود خودروهای گرند تورر تویوتا که به‌صورت تولید محدود و با همکاری یاماها ساخته شد. این خودرو نوعی «خطای هاله‌ای» برای مشتریان تویوتا ایجاد کرده بود؛ چراکه انتظار چنین محصولی را نداشتند!

 

۱۹۷۷

پورشه ۹۲۸

تلاشی برای جایگزینی با مدل ۹۱۱ که به دلیل قدرت و راحتی کم‌نظیر خود موفقیت‌های زیادی کسب کرد. این خودرو همچنین نخستین محصولی از پورشه بود که از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی بهره می‌برد.

 

۱۹۹۷

مرسدس-بنز کلاس CLK

این خودرو طراحی مشابهی با کلاس E داشت و برای رقابت با ب‌ام‌و سری۳ و آئودی A4 روانه بازار شد. هدف مرسدس برای معرفی این مدل، تصاحب بخش کوچک و خاصی از بازار باعنوان «نیش مارکت» بود.

 

{اینفوگرافیک بهترین خودروهای ۲۰۲۰}

بهترین‌های ۲۰۲۰ در کلاس جی‌تی

امروزه کلاس گرند تورر جایگاه ویژه‌ای در بین طرفداران خودرو دارد و شرکت‌های خودروسازی به منظور تکمیل سبد محصولات و نمایش حداکثر توان خود در این حوزه، مدل‌های متنوعی در این کلاس معرفی می‌کنند. گرچه شیوع کرونا بر روند رونمایی و عرضه همه خودروها ازجمله مدل‌های جی‌تی سایه افکنده اما با‌وجود این شرکت‌ها سعی دارند از طریق دیگر و بخصوص فضای مجازی از مدل‌های جدید خود پرده بردارند.

 

استون‌مارتین DBS سوپرلجرا

جایگزین مدل ونکوئش که پسوند آن به احترام شرکت کورسی‌سازی «تورینگ سوپرلجرا» انتخاب شده؛ شرکتی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به استون‌مارتین برای ساخت گرند توررهای سبک کمک می‌کرد.

پیشرانه ۵٫۲ لیتری V12 دوقلو توربو

قدرت  ۷۱۵ اسب بخار

جعبه‌دنده       هشت سرعته اتوماتیک

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۳٫۴ ثانیه

حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت

قیمت  ۳۰۸ هزار دلار

 

بنتلی کانتیننتال جی‌تی

سومین نسل کانتیننتال جی‌تی بر مبنای پلتفرم MSB فولکس‌واگن ساخته شده؛ پلتفرمی که در بنتلی Flying Spur و پورشه پانامرا دیده می‌شود. برای این خودروی دو پیشرانه با آرایش V و W شکل در دسترس است.

پیشرانه شش لیتری W12 دوقلو توربو

قدرت  ۶۲۶ اسب بخار

جعبه‌دنده       هشت سرعته دو کلاچه

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۳٫۷ ثانیه

حداکثر سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت

قیمت  ۲۱۹ هزار دلار

 

فراری ۸۱۲ سوپرفست

این خودرو از قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌برد و جانشین خلف F12 Berlinetta است. جعبه‌دنده به‌کاررفته در ۸۱۲ سوپرفست ساخته شرکت گتراگ است و طراحی داخلی آن با الهام از F12 و لافراری تولید شده.

پیشرانه ۶٫۵ لیتری V12 تنفس طبیعی

قدرت  ۷۸۹ اسب بخار

جعبه‌دنده       هفت سرعته دو کلاچه

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۲٫۹ ثانیه

حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت

قیمت  ۳۳۸ هزار دلار

 

رولز-رویس Wraith

یکی از گرند توررهای لوکس رولز-رویس که بر مبنای شاسی مدل گوست تکوین یافته. Wraith (رِیث) یک نام قدیمی اسکاتلندی به معنای «تصویر روح» است. این خودرو نخستین‌بار در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

پیشرانه ۶٫۶ لیتری V12 دوقلو توربو

قدرت  ۶۲۴ اسب بخار

جعبه‌دنده       هشت سرعته اتوماتیک

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۴٫۶ ثانیه

حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)

قیمت  ۳۲۳ هزار دلار

 

مرسدسS63 -AMGکوپه

کانسپت این خودرو نخستین‌بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ و به‌عنوان جایگزین CL کلاس رونمایی شد. نسخه S63 که از سوی زیر برند مرسدس-AMG عرضه می‌شود، با دو سامانه محور محرک عقب یا چهار چرخ محرک در دسترس است.

پیشرانه چهار لیتری V8 دوقلو توربو

قدرت  ۶۰۳ اسب بخار

جعبه‌دنده       ۹ سرعته اتوماتیک

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۳٫۶ ثانیه

حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

قیمت  ۱۷۱ هزار دلار

 

مک‌لارن جی‌تی

اولین گرند تورر اختصاصی مک‌لارن که پلتفرم یکسانی با مدل ۷۲۰s دارد. این خودرو که رقیب مستقیم استون‌مارتین DB11 و فراری GTC4Lusso T است، در بخش صندوق عقب فضایی در حدود ۱۵۰ لیتر در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

پیشرانه چهار لیتری V8 دوقلو توربو

قدرت  ۶۱۲ اسب بخار

جعبه‌دنده       هفت سرعته دو کلاچه

شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت        ۳٫۲ ثانیه

حداکثر سرعت ۳۲۷ کیلومتر بر ساعت

قیمت  ۲۱۴ هزار دلار

نظرات ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *