تست روانشناسی افسردگی

تست روانشناسی افسردگی

این تست به شما می‌گوید که افسرده‌اید یا نه!

افسرده‌ها همه به یک شکل دنیا را نمی‌بینند

گذشته‌تان را ورق می‌زنید و فکر می‌کنید برای خودتان حسابی کم گذاشته‌اید؟ به آینده‌ای که برای خود تصور می‌کنید چشم می‌دوزید و فکر می‌کنید رویاهایتان دست نیافتنی‌تر از آن هستند که بتوانید در مشت‌تان بگیریدشان؟ باور کنید شما تنها کسی نیستید که این فکر و خیال‌ها را از ذهنش می‌گذراند. کمتر کسی است که مثل شما لحظات تلخ افسردگی را تجربه نکرده باشد و هیچ‌وقت با احساس ناامیدی دست به گریبان نشده باشد. باور کنید در روزهای تلخی که گذشته‌تان را از دست رفته و آینده‌تان را ناخوشایند می‌بینید، تنها نیستید.

  1. کارهایتان را خیلی کند انجام می‌دهید؟

نه، هرگز فقط گاهی

تا حدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. آینده ناامیدکننده‌ای را برای خودم تصور می‌کنم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. تمرکز کردن روی یک کار برایم سخت است.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. لذت و شادی از زندگی من رفته است.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

۵٫گرفتن تصمیم برایم سخت است.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. علاقه‌ام را به چیزها و کارهایی که قبلا دوست داشتم، از دست داده‌ام.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. غمگینم، خلقم گرفته است و خوشحال نیستم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. آشفته و بی‌قرارم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. احساس می‌کنم خسته‌ام.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. انجام دادن کارهای ساده هم برایم سخت شده.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

۱۱٫احساس می‌کنم آدم خطاکاری هستم و مستحق تنبیه شدن هستم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

۱۲٫احساس می‌کنم یک آدم شکست خورده‌ام.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. احساس می‌کنم به یک مرده متحرک شباهت دارم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

۱۴٫خوابم مختل شده؛ خیلی زیاد یا خیلی کم می‌خوابم یا این‌که زیاد از خواب می‌پرم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

۱۵٫به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم خودم را بکشم و از این زندگی خلاص شوم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. احساس می‌کنم گرفتار شده‌ام. انگار به دست و پایم غل و زنجیر بسته‌اند.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. حتی وقتی اتفاق‌های خوبی برایم می افتد، احساس اندوه و یاس می‌کنم.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

  1. بدون این‌که رژیم گرفته باشم، به شکل قابل‌توجهی وزنم کم یا زیاد شده.

نه، هرگز فقط گاهی

تاحدی نسبتا

بيشتر وقت‌ها تقریبا همیشه

 

به حال‌تان نمره دهید

به پاسخ‌های «نه، هرگز» امتیازی ندهید و برای پاسخ‌های «گاهی» یک امتیاز درنظر بگیرید. اگر گزینه «تاحدی» را برای سوالی انتخاب کرده‌اید، به آن پاسخ دو امتیاز بدهید و اگر جواب‌تان «نسبتاً» بوده، سه امتیاز را در نظر بگیرید. پاسخ شما به گزینه «بيشتر وقت‌ها» چهار امتیاز دارد و اگر گزینه «تقریبا همیشه» را انتخاب کرده‌اید به آن جواب پنج امتیاز بدهید.

 

نمره‌تان را تفسیر کنید

امتیازی که با پاسخ دادن به سوال‌های این تست به دست می‌آورید، می‌گوید که کجای طیف افسردگی قرار دارید. شما می‌توانید این امتیازها را با کمک اطلاعاتی که در ادامه می‌آوریم، ارزیابی کنید و بسته به حال‌تان، راهی را برای خلاص شدن از این مشکل از انتخاب کنید.

 

جواب‌هایتان به این تست می‌گوید که افسرده‌اید یا نه!

 

نمره کمتر از ۱۰: فقط کیف‌تان کوک نیست

حال‌تان خیلی بد نیست. احتمالا به‌خاطر تغییرات ناخوشایندی که در زندگی‌تان افتاده، احساس‌های منفی به شما هجوم آورده و احتمالا با ایجاد تغییرات مثبت در زندگی‌تان اوضاع‌تان بهتر می‌شود.

 

نمره ۱۰ تا ۱۷: ممکن است افسرده شوید

غم‌هایتان از یک ناخوشی موقتی که شرایط ایجادش کرده، بیشتر است اما هنوز به اختلال مزمن افسردگی دچار نشده‌اید. کتاب‌هایی را که می‌تواند به شما در حل مشکلات‌تان و تغییر دیدگاه‌تان نسبت به زندگی کمک کند، بخوانید. بیشتر ورزش کنید، تغذیه سالم داشته باشید و با دوست‌های شاد و سرزنده خود معاشرت کنید تا حال‌تان بهتر شود. جلسات کوتاه مدت مشاوره هم می‌تواند شما را از این حال و هوا بیرون بیاورد.

 

نمره ۱۸ تا ۲۱: روی مرز افسردگی ایستاده‌اید

چیزی تا افسرده شدن‌تان باقی نمانده. اگر فقط کمی دیگر وقت را تلف کنید و کاری برای بهتر شدن حال‌تان نکنید، به یک افسرده واقعی تبدیل می‌شوید. احتمالا در این مقطع درمان‌های کوتاه مدت مشاوران گره چندانی از مشکل‌تان باز نمی‌‌کند و باید سراغ یک روان‌شناس بروید و ماه‌ها برای واکندن سنگ‌هایتان با خودتان وقت بگذارید.

 

نمره ۲۲ تا ۳۵: کمی افسرده‌اید

افسردگی خفیف تا متوسط گریبان شما را گرفته است و باید از روان‌شناس‌ها و حتی در مواردی از روان‌پزشک‌ها کمک بگیرید.

 

نمره ۳۶ تا ۵۳: شما از افسردگی در سطح متوسط رنج می‌برید

حق دارید به سلامت روان‌تان شک کنید. حال‌تان خوش نیست و هیچ چیز مثل کمک گرفتن از یک متخصص نمی‌تواند به سالم شدن روان‌تان کمک کند. پاسخی که به این سوال‌هايي داده‌اید، نشان می‌دهد که نباید برای درمان افسردگی‌تان دست روی دست بگذارید و زمان را از دست بدهید. اگر کاری برای بهتر شدن حال‌تان نکنید، ممکن است افسردگی‌تان خیلی زود شدیدتر از این شود.

 

نمره ۵۳ به بالا: خیلی حال‌تان خراب است

اگر پاسخ‌هایی که به سوال‌ها داده‌اید چنین نمره‌ای را برایتان رقم زده‌اند، باید بگوییم که شما به افسردگی عمیق دچارید و اگر هرچه زودتر از روان پزشک‌ها کمک نگیرید و دارودرمانی را شروع نکنید، ممکن است زندگی‌تان به خطر بیفتد. اگر متخصصی که شرح حال‌تان را می‌گیرد، به شما مدتی بستری شدن در بیمارستان را توصیه کرد، حرفش را جدی بگیرید، با مقاومت بیهوده و گفتن جملات کلیشه‌ای مثل «خودم حال خودم را خوب می‌کنم!» اوضاع را از این که هست، خراب‌تر نکنید.

نظرات ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *